Stoppa den eviga upptagenheten.

En tid i mitt liv när jag arbetade som mest, jag hade precis flyttat till en ny stad och börjat ett nytt arbete. Från början var jag som vilken annan säljare som helst fast jag blev snabbt uppflyttad i rang till Säljledare. Vilket klingade mycket bra i min familj och vänners öron. Det var egentligen inte så märkvärdigt fast det gav extra ansvar. Som tex att vara på plats innan alla kom och var den som låser dörren.. Och jobbar helger när det behövdes. Tack och lov var detta innan smart phones och email och den telefon försäljning vi bedrev höll sig till en sida i den tjocka telefon katalogen med start på A. Idag när jag tänker på den tiden så handlade det inte så mycket om att tjäna mer pengar som att vara den som visade resultat. Och bevisa att jag var värdig.

För många är detta inget nytt, många sitter fast i upptagenhet, arbete och prestation. En dags ledigt ger mer stress än att arbeta in en lördag förmiddag. Arbetet tar helt enkelt aldrig slut. Vi är uppkopplade, online och påkopplade ständigt. redo att rycka in, rycka ut och svara på mail närhelst det plingar till. Vi skapar nya livsregler som säger att vi MÅSTE göra klart det här innan vi kan pausa om så bara för en liten stund. Bara jag blir klar med det här så kan jag unna mig en vila. OM jag mot förmodan tar en dags vila så får jag skuldkänslor och mår ännu sämre och någon annan får problem.

Sanningen  är att vi kommer aldrig bli klara, spelet vi spelar har inget slut. Det är som att gå förbi GÅ utan att stanna. Det blir klart eller inte. Oavsett hur mycket kraft du lägger in i det. Ett sätt att stoppa ekorrhjulet är att skapa nya livsstrategier för dig.

  • Mail –

Finns en enkel regel, ju mer du skickar ju mer får du tillbaka. Att läsa dina mail varje gång det plingar till är ineffektivt och du tappar fokus. Skapa en rutin att svara en eller max två gånger per dag på dina mail avsätt tid, har du lätt att sväva i väg använd en timer. Att läsa långa mail tar lång tid, lär dig skriva korta mail max fem meningar. Och lägg in ett autosvar där du skriver att du svarar på mail vid 1-2 tillfällen per dag.

  • Sociala Media

Tänk det här du har varit utan WIFI ellr uppkoppling under en dag, och nu behöver du hinna ikapp vad alla dina vänner har gjort. Varför då? du har inga som helst anledningar att skrolla igenom flera dagars uppdaterande av dina vänners och vänners vänners flöden. Sanningen är att många gånger har du inte missat något viktigt och de kommer säkert posta bilder på Qoutes, Bebisar och söta djur igen.

  • TV och serier

Genomsnitts svensken spenderar tre timmar om dagen framför TV:n, varje dag. Det är över en 50 % tjänst i tid. Mycket av det vi tittar på är samtalsämnet vid fikabordet på jobbet. Att inte ha sett just det programmet eller den serien kommer inte varar avgörande för din överlevnad. Du behöver inte ha sett det senaste avsnittet eller följa alla yes girls serier. De finns kvar där tills du kan och vill lägga den tiden på at sitta och titta. Utmana dig själv, sluta titta på TV en dag i vecka och umgås med familjen i stället, för dig som vill mer gör 30 dagar utan TV och se vad det gör med dig.

  • Nyheter

När vi ändå är inne på Tv kan vi ta det här med nyheter. Har du missat att lyssna,läsa eller titta på nyheter finns ingen anledning att läsa igenom allt som hänt på några dagar. Det händer sällan något nytt när det gäller nyheterna. Det som ständigt upprepar sig är läget i världen och våldsamheter. Det ger oss mera stress, oro och rädsla och vi programmerar in det i vårt omedvetna. Slå istället av nyhetsflödet gå en promenad. Du kommer få veta det viktigaste iallafall.

  • Sömn

Nej det funkar inte att sitta uppe sent på nätterna och sedan sova ikapp på helgen. kroppen är inte konstruerad att förstå att de extra timmarna på söndag hade med torsdagens nattarbete att göra. Eller att ta igen förlorad tid under helgen och vara vaken till in på småtimmarna. Att somna och vakna vid samma tidpunkt varje dag kommer ge dig mycket mera energi och fokus. Vid speciella tillfällen kan sömnen rubbas tillfälligt och det är ok, så länge du kan återgå till ditt vanliga sömnmönster igen. I längden klarar vi inte av att ständigt leva i en bergochdalbana av trötthet utan det kommer påverka vår hälsa. Vilket i sin tur tillslut leder till att vi varken har ork och energi för arbete eller fritid

Så hur kan vi dra i nödbromsen?