Har du fastnat i gamla hjulspår? Då har du chansen att rucka lite på invanda beteenden, bli av med gammalt ”bagage” som ligger och skräpar i hjärnkontoret, justera föreställningar om dig själv och tänja lite på det du tror begränsar dig. Modern hjärnforskning och neuropsykologi har visat att vi fastnar i våra tankemönster. De tankar du tänker i dag är till 95 % samma tankar som du tänkte igår. Och samma tankar tänker du i morgon. Snacka om begränsningar och ”invanda hjulspår”.

Hela tiden pågår ett ständigt informationsutbyte mellan vårt medvetna och vårt omedvetna sinne. Vår hjärna ogillar att ta bort en tanke så det gör att det tar längre tid att vänja av sig och ändra tankebana. Enkelt kan vi beskriva det som de tankar du tänker ofta eller de vanor du har och de saker du gör med lätthet och utan att behöver reflektera på att du gör, blir till upplysta motorvägar, medans nya tankar och beteenden är som små skogsstigar som behöver trampas upp. Det gör att det tar lite längre tid innan kopplingen är lika stark och så länge båda alternativen finns kvar och det gamla beteendet behöver vi träna på det nya förhållningssättet eller vanan. Ju mer vi tränar och övar desto snabbare och lättare går det att ta till det nya. Till slut blir det nya sättet lika enkelt som det gamla och vi kan välja vilket sätt vi vill använda.

Det behöver inte vara så svårt att bryta en vana, det kan tom vara enkelt. Vi behöver bara bli medvetna om våra vanor och våra automatiserade beteenden. För det är nästan som om vi är satta på autopilot, Vi sitter på samma plats vid köksbordet. VI äter med samma hand, tuggar på samma sida. Vi tar samma väg till jobbet och vi träffar samma vänner och pratar om samma saker. De flesta av oss är inte ens medvetna om att vi sitter fast i samma hjulspår år efter år. Det först när vi blir medvetena om att det är så som vi kan börja förändra oss. Och det kan vara kul med!

Du kan tex starta med att göra allt helt tvärt om. Gå upp på fel sida sängen, borsta tänderna med fel hand och dricka te istället för kaffe, ellr tvärt om. Gå till jobbet eller cykla ta en annan väg och äta något helt nytt till lunch. Prata med en främlig och äta desserten före middag. Välja ett annat TV program eller inte titta alls på TV. Du väljer själv. Fast bara genom att göra ett annat val än du brukar så händer något med dina vanor.

För att tänka nytt måste vi tvinga tanken att gå en annan väg och få våra tankar att koppla ihop sig på nya sätt. Tänk om vi lyckas förnya våra nya tankar med någon eller några procent – vad skulle inte det betyda för vår kreativitet, vår innovationsförmåga och vår attityd till förändringar?

Så ha kul, gör något nytt och utforska nya spännande platser och tankar som du har. Allt detta kommer helt säkert sätta en guldkant på  din vardag , fast det kommer också att få dig att växa som person och du får syn på nya saker hos dig själv.